NMPT

NMPT – Natural Movement Pattern Training
Természetes Mozgásminta Korrekció

Az emberiség természetes evolúciós mozgásformája a járás.
Míg a tudomány és a technika egyre intenzívebben fejlődik, addig az ember alapvető mozgásához – a járáshoz – szükséges izmok egyre kevésbé, vagy már egyáltalán nem működnek.
Ennek egyik oka, hogy 6 évesen beülünk az iskolapadba, és naponta több órát egy helyben ülünk. Ez egy teljesen más statikai helyzet, mint amire a mozgásrendszer kódolva lett. A születéstől fokozatosan alakuló gerincgörbületek, a kisgyermekkorban még automatikusan jól működő természetes mozgásminták elkezdenek átalakulni. Megszűnik az energiahatékony mozgás, mert a kompenzálásra kényszerülő izmok jelentős többletterhelést kapnak. Előfordulhat, hogy a szervezet jó ideig egyáltalán nem jelez fájdalmat. Az évek alatt megszokott kóros mozgásminták azonban egyenes úton vezetnek a gerinc degeneratív megbetegedéseihez.
Ez már nem kizárólag az idősek betegsége. Ma talán a legfiatalabb sérves 8 éves, és a legtöbb diagnosztizált gerinsérv beteg sem érte még el a 30 évet. A fiatalok esetében az iskolapadban ülés, a szünetben mobilozás, otthon a számítógép előtt görnyedés, vagy a kanapén hanyagul ülés-fekvés már melegágya a gerincsérvnek.

Az ülő munkából származó kényszertartás látható jelei:
– előrehelyezett fejtartás
– beszűkült mellkas
– előreesett vállak
– fokozott háti kifózis (púpos hát)
– kiegyenesedett ágyéki lordózis (a gerinc természetes homorulatának eltűnése a derék vonalában)
– aszimmetrikus testtartás

Tünetek lehetnek:
– derékfájás
– hátfájás
– vállfájdalmak
– nehezen beinduló testrészek reggelente (nyak, derék, váll)
– fáradtságérzet a derékban sétakor, vagy állásban
– gyakori fejfájás, esetleg fülzúgás
– végtagba sugárzó fájdalom
– zsibbadó végtagok

MIT TEGYÜNK?
Mivel a gerincet tartó izomrendszer csak a megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás mellett működik hatékonyan, legjobb lenne megelőzni a bajt, és minél hamarabb újratanulni a helyes mozgásmintát.
Az NMPT ebben segít.
Az órákon célirányos gyakorlatokkal a helyes minta újratanulására késztetjük a mozgásrendszert, leépítve ezzel a degeneratív folyamatot.
A helyes mozgásminta belénk van kódolva, de az életmódunk miatt elfelejtkeztünk a megfelelő működtetéséről. Az izom azonban nem felejt. Ha valamit egyszer tudott, akkor elég emlékeztetni rá, és újra képes lesz működésbe lépni. Az emlékek azonban maguktól nem térnek vissza. A kitartó munka, a rendszeres és pontos gyakorlás elengedhetetlen a folyamatok visszafordításához. Az NMPT mozgásprogrammal megelőzhetőek az ülő életmódból származó degeneratív mozgásszervi problémák, mégpedig egy nagyon egyszerű, de rendkívül precízen végrehajtott gyakorlatsorral.
Az eredmény: fájdalommentes és egészséges élet.

A módszert Bene Máté Zoltán gyógytornász, porckorongsérv specialista, fizioterapeuta dolgozta ki (www.porckorong.hu)

AZ NMPT HATÁSAI:
• A nyaki gerinc krepitációjának csökkenése
• A háti és lapocka környéki izomfájdalmak csökkenése
• Könnyebb és zökkenőmentesebb járás
• Vállízületi lágyrészfájdalmak csökkenése / megszűnése
• Korábbi sportsérülések fájdalmainak enyhülése, megszűnése
• Erősebb / stabilabb derékérzet
• Csökkenő haskörfogat, vékonyabb derék
• Később elfáradó derékérzet
• A korai teniszkönyök és csuklóízületi problémák oldódása, enyhülése
• Radikálisan javuló tartás, minden erre való koncentráció nélkül
• Térdízületi problémák enyhülése
• Kattogó csípő elhallgatása
• Könnyedebb járás, nagyobb mozgásigény, kisebb fáradtság
• „növekedés érzet”

Pánczél Éva